Je u vás vo firme dobrá klíma? Alebo prečo je dôležité udržiavať dobré pracovné vzťahy

Zamestnávatelia sa často snažia prilákať zamestnancov na firemné benefity, ktorými sú napríklad týždne dovolenky navyše, flexibilná pracovná doba alebo úžasný kolektív. Kolektív je naozaj dôležitý, pretože v zamestnaní strávite približne tretinu svojho života. Ako teda pracovať na vzťahoch medzi svojimi zamestnancami tak, aby ste ich dokázali nenásilným spôsobom udržiavať?

Je u vás vo firme dobrá klíma? Alebo prečo je dôležité udržiavať dobré pracovné vzťahy
(zdroj: unsplash.com)

Začnite od seba

V niektorých firmách vlastnosti zamestnancov zisťujú už pri pracovných pohovoroch pomocou assessment centra, čo je zastávanie rovnakých hodnôt a povahová podobnosť. Pre niekoho je to však prílišná uniformita, takže zastáva skôr princíp diverzity s odlišnými názormi a prístupmi k práci. Samozrejme, ak k sebe zamestnanci prechovávajú sympatie, je to dobrý základ, na ktorom je možné stavať. Nie je to však všetko, pretože stačí aj jediná osoba, ktorá môže dobré vzťahy v kolektíve rozvrátiť. Vzájomný rešpekt a slušnosť sú pre produktívne a vhodné pracovné prostredie potrebné. V tomto smere je dôležité, aby to dodržiaval naozaj každý, takže ak to vyžadujete od svojich zamestnancov, mali by ste to robiť aj sami.

Kolegialita nie je priateľstvo

Je dôležité si uvedomiť aj to, že dobré vzťahy neznamená hneď byť s každým kamarát. Kolegovia nie sú kamaráti – v práci by ste mali osobné vzťahy vedieť oddeliť od pracovných. Nemusíte si s každým rozumieť a mať s ním spoločné záujmy. V mnohých prípadoch je to dokonca nemožné a ak to budete siliť, efekt môže byť presne opačný. Mali by ste teda vedieť vybudovať si tzv. kolegiálny vzťah. To znamená, že poučovanie, vychovávanie, nariaďovanie, rev a hádky do práce nepatria – naučte sa ovládať svoje emócie. Rovnako je to aj o tajomstvách a drobnostiach, s ktorými sa zverujete rodine. Patria naozaj iba do intimity rodinného kruhu a nie do pracovného prostredia. Dobré je vedieť odhadnúť situáciu, pretože sa samozrejme môže stať aj to, že si v práci nájdete veľmi dobrých priateľov či životného partnera. Svoje osobné vzťahy by ste však aj s nimi mali budovať mimo pracoviska. Ideálnou príležitosťou sú aj teambuildingy a rôzne socializačné aktivity mimo pracovného prostredia, kde sa každý predsa len cíti uvoľnenejšie a prirodzenejšie. Ak nad takýmto niečím uvažujete pre svoju firmu, pokojne využite na ubytovanie Booking ubytovanie lacnejšie.

Niekedy je jediným riešením výpoveď

Ak sa vám napriek snahe o rešpekt a slušnosť nedarí dosiahnuť dobré vzťahy na pracovisku a ste dokonca vháňaní do vypätých situácií, nie je od veci porozmýšľať o inom zamestnaní. Samozrejme, ak ste v pozícii riaditeľa a takéto správanie pozorujete u svojich konkrétnych zamestnancov, je na mieste aj výpoveď, či dokonca viaceré výpovede. Udržať dobrú atmosféru a tým pádom aj pracovnú morálku je totiž základ každej úspešnej firmy a v prospech nej je niekedy aj niečo potrebné obetovať. Ako riaditeľ však môžete svojim zamestnancom prostredie spríjemniť a vzťahy utužiť aj iným spôsobom. Uvažovali ste napríklad o osviežení pracovného itineráru v podobe novšieho a pohodlnejšieho nábytku? Použite zľavový kód Merkury Market a nakúpte pre svojich zamestnancov nové vybavenie do oddychovej zóny či kancelárie. Náladu (a energiu) udržiava aj jedlo či nápoje – máte u vás vo firme kvalitný kávovar, poprípade odšťavovač či mikrovlnku? Ak nie, použite Alza zľavový kupón a nakúpte potrebnú elektroniku za skvelé ceny.